עצות ממדריכי טיולים

שגיא גוטליב: קקי של דגים ולמה לא אוספים קונכיות וגם צדפים?

טיול לזנזיבר
מדריך הטיולים מסביר מאפה מגיע החול הלבן בזנזיבר (התשובה מפתיעה)

אי אונגוג'ה הזנזיברי, ידוע בזכות חולותיו הלבנים שמשתלבים ברקע של 50 גוונים של כחול ולמעשה יוצרים רצועות חוף גדולות ולבנות שמסנוורות בשמש הזנזיברית ומחזירות אור כמו שלג לבן.

ואני שאלתי את עצמי "שגיא, מאיפה מגיע כל החול הזה לכאן?, האם יורד שלג של חול? האם פיית החולות מפזרת אותו בזמן לילה כ"שהפופו בוואה" מעסיק את האנשים בלילות?? האם אלו אנשים לבנים שלא יודעים להתמודד עם השמש ופשוט התפוררו כאן על החוף?" אחרי שלא עניתי לעצמי אבל הגעתי לתובנה שאני צריך פסיכיאטר וטוב מוקדם מאשר אחר כך.

בכל מקרה, התחלתי לחקור ולרדת לשורשו של עניין וגיליתי עולם מופלא של קקי של דגים. אני מסביר, בעולם קיים סוג של דג שנקרא תוכינון (parrotfish), סוג של דג עם לסת ושיניים מאוד חזקות אשר אוכל את האלמוגים אבל למעשה הוא צמחוני, הוא מפורר את האלמוג ומעכל את האצות הקטנטנות שגדלות בין האלמוגים, האלמוג עצמו רק מתפורר יותר בזמן העיכול ואחרי שמסתיים התהליך, הדג פשוט מחרבן חול (לא מאמינים???? מצרף סרטון מיוטיוב של דג שמחרבן חול. כשראיתי את זה חרבנתי במכנסיים ולצערי זה לא היה חול:).
סרטון קצר של 12 שניות:

אז עכשיו אחרי שהבנתם שהוא מחרבן חול, אותו החול היפה והכייפי הזה שהרבה מכם התיירים בזנזיבר הולכים עליו, אסביר לכם גם למה חשוב לא לאסוף צדפים וקונכיות שכרגע עוד ניתן למצוא כאן בשפע ואני בכוונה כותב כרגע.

דבר ראשון אבל שולי, לא חוקי להוציא את זה מזנזיבר והדבר מלווה בקנסות כבדים. שנית וחשוב יותר הוא ש… הטבע בכל העולם הוא כמו מכונה, אם תוציא ממנה בורג קטן שנראה לא חשוב, יכול מאוד להיות שאותה המכונה לא תחזור לתפקד אותו הדבר, מחקר שנעשה בחוף בספרד, מראה שבגלל מספר התיירים ההולך וגובר ולקיחת הצדפים והקונכיות, ירד מספרם בכ-60%, מה שכנראה יגרום לשינוי במערכת האקולוגית הימית באותו אזור. הם משמשים בתים לחיות קטנות וביניהם הסרטן הנזירי, מקומות מסתור לדגים קטנים ועוד.

אני לא אתחיל לחפור עכשיו על המחקר יותר מדי, אבל על קצה המזלג, בחוף בספרד, בדקו חוף תיירותי בין השנים 1978-1981 ואת אותו החוף 30 שנה אחר כך בין השנים 2008-2010.

התוצאות הראו ירידה של 60% בכמות שהייתה ואילו הירידות המשמעותיות בכל שנה, קרו בתקופות הקיץ התיירותיות של יולי אוגוסט. זה פוגע באיזון העדין, זה לא משאיר לדורות אחרינו את ההזדמנות להכיר את מה שיש כאן עכשיו ובכללי זו גחמה אישית של סיפוק עצמי שפוגעת בסביבה. אז אל תהיו קקות, גם לא כאלו של תוכינון,  ותשמרו על הטבע. הוא שומר עלינו בעקיפין.

תגובה אחת

לחץ כאן להוספת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

מנוע חיפוש בתי מלון בזנזיבר

מנוע השוואת מחירי טיסות לזנזיבר

תגובות חדשות באתר

הרשמה לעדכוני מבצעי טיסות ונופשונים

המלצות גולשים לטיול

חבילות ספארי בטנזניה